054-225-7705
המגדל הלבן 2, רמלה

מדוע חשוב לנקות את המחשב

מרבית בעלי המחשבים מעולם לא ראו כיצד נראה מחשבם מבפנים. אם היו פותחים את המכסה, הם היו מגלים המון דברים שונים ומשונים: מגוון כרטיסי הרחבה אלקטרוניים, צ'יפים, צלעות קירור ומאווררים. הכמויות והמגוון משתנים. כך, לדוגמא, ניתן למצוא מחשבים עם קירור מים במקום מאווררים, או מחשבים ללא כרטיסי הרחבה. אך דבר אחד משותף לכל מחשב אשר נפתח לראשונה מזה חודשים (או, גרוע מזה, נשאר פתוח למשך חודשים ללא ניקיון שותף): אבק. אכן, בתחילה קשה לתאר כיצד מגיעות כמויות כה אדירות של אבק למקום סגור ולא קשור כל כך כמו מחשב אישי. שהרי, אנו רגילים לראות אבק על גבי ארונות ומדפים, או ציוד שכוח במחסן. לעומת זאת, אל המחשב אנו מתייחסים בדרך כלל בתור קופסא סגורה, ונראה כי הסיכוי שאבק יופיע בפנים הוא בגדר משהו דמיוני.

ואולם, המחשב אינו סגור הרמטית, ויותר מכך – הוא אף מתבסס על זרימת אוויר לצורך קירור הרכיבים השונים שלו. רכיבי מחשב שונים, כגון מעבד וזכרון פנימי, מתחממים ומעלים את טמפרטורת האוויר מסביבם. המאווררים שבמחשב אחראים על הזרמת האוויר החם החוצה מתוך המארז. המקום הפנוי מתמלא על ידי אוויר קר המגיע מבחוץ ומוכן לספוג מנה חדשה של חום הנפלט על ידי הרכיבים השונים.

בעקבות הזרימה הקבועה של אוויר חדש פנימה אל תוך המארז, ניתן לאמר כי קיים גם תזרים קבוע של אבק פנימה, וחלק ניכר ממנו נתקע בחלקים השונים הקיימים בתוך המארז ומעולם לא עוזב אותו עם האוויר הנפלט. כך, כמות האבק בתוך המארז עולה בצורה מתמדת, בהנחה שלא מנקים את המחשב באופן קבוע.

כיצד פוגע האבק בקירור?

על גבי המדף בחדר, לאבק יש שני חסרונות בולטים: הוא מעורר אלרגיה אצל חלק מהאנשים, והוא פוגע באסטטיקה. אולם בתוך המארז הסגור של המחשב, הוא אינו נראה לעין ולא מפריע לנשימה. כיצד, אם כן, יכול קיומו של אבק בתוך המארז להיות שלילי כל כך?

לא ניכנס לפרטים לגבי מבנהו הכימי של האבק, אך נציין כי הוא חומר מבודד מצוין. כיצד הדבר מפריע לתהליך קירור המחשב? לשם כך, עלינו להבין כיצד רכיב אלקטרוני ממוצע מקורר על ידי אוויר.

צ'יפ המתחמם במידה ניכרת בעת פעולתו – ככלל, מוצמד אליו חלק מתכתי בעל צורה מתוחכמת, הנקרא "צלעות קירור". המבנה של צלעות הקירור מותאם לכל רכיב אלקטרוני בהתאם למאפייני ההתחממות הספציפיים שלו. אך שני מאפיינים משותפים לכלל צלעות הקירור: הם עשויים מחומר שמוליך חום היטב, ויש להם שטח פנים רב יחסית לגודלם. עקרון הפעולה שלהם הוא הבא: בעקבות מוליכות החום הגבוהה, הצלעות מתחממות במהירות, וכך בעצם "שואפות" את החום מתוך הרכיב האלקטרוני המתקרר על חשבונן. באותו זמן, הודות לשטח הפנים הרב המאפיין את צלעות הקירור, החום מתנדף לאוויר, הצלעות מתקררות, ומוכנות לספוג חום נוסף הנפלט מהרכיב. האוויר המחומם הסובב את הצלעות עולה למעלה (מכיוון שאוויר חם קל יותר מאוויר קר), ובמקומו מגיע אוויר קר יותר. ברכיבים המתחממים בצורה משמעותית, תחלופת אוויר מהירה חשובה לתהליך הקירור, ובמקרה כזה ניתן לראות מאוורר אשר מנדף את האוויר המחומם בצורה אקטיבית.

אבק, שכאמור הינו חומר עם מוליכות חום גרועה, פוגע בהתקררות הרכיבים בכל הרמות. כך, לדוגמא, כשאבק השוקע על גבי צ'יפ פשוט שלא דורש קירור כלל, גורם לו להתחמם, מכיוון שהוא מפריע להתקררות הטבעית של הצ'יפ שמתרחשת בדרך כלל מהמגע עם האוויר. כאשר אבק סותם את המעברים הצרים בין צלעות הקירור, הוא מכסה בכך את רוב שטח המגע של הצלעות עם האוויר שסביבן. בכך הוא מונע מהן לנדף את החום אל תוך האוויר וכך להתקרר. כתוצאה מכך הן לא סופגות חום נוסף מהרכיב אותו אמורות לקרר, והרכיב צובר עוד ועוד חום. לבסוף, אבק הנתקע במאווררים גורם גם להסתובבות מואטת שלהם, וגם לזרימת אוויר גרועה יותר.

מה רע ברכיבים חמים?

לכולנו יש מזגן בחדר, ואף אחד מאיתנו לא יושב על גבי המארז של המחשב שלו. אם כך, מדוע יש להמנע ממצב בו אנו יכולים להכין חביתה על גבי המעבד, או להרתיח קומקום קטן על גבי כרטיס המסך?

צ'יפים אלקטרוניים האחראים לחישובים (כמו המעבד של המחשב, או המעבד של כרטיס המסך), עשויים מהמון רכיבים אלקטרוניים זעירים בשם טרנזיסטורים, המוטבעים בתוך חתיכת סיליקון. החישובים מתבצעים ע"י זרמים קטנים העוברים בין הטרנזיסטורים. כאשר הרכיב פועל, זורם בו חשמל, וכתוצאה מכך הסיליקון מתחמם. זהו החום שאותו מנדפות צלעות הקירור.

נידוף החום חשוב, מכיוון שהמוליכות של הסיליקון משתנה בטמפרטורות גבוהות, ולכן זרמים המיועדים להגיע לטרנזיסטור מסוים עלולים לטעות בדרך, ולהגיע לטרנזיסטור אחר. כך קורות טעויות בחישובים. המעבדים יודעים לזהות טעויות כאלה, ואין חשש שנקבל תוצאה לא נכונה במחשבון. אמנם, החישוב המוטעה צריך להתבצע מחדש, מה שאומר שחלק מזמן העיבוד מתבזבז לשווא והביצועים נופלים משמעותית.

חום גבוה מדי עלול גם לגרום לדפורמציה של הסיליקון וכן לשרוף טרנזיסטורים שונים. דברים אלה גורמים נזק בלתי הפיך לרכיב, ולהפסקת פעילותו לעד.

על מנת למנוע מצב כזה, התחילו יצרניות המעבדים לשלב מדי חום בתוך המעבדים שלהם, אשר גורמים להאטה אוטומטית במהירות העבודה שלהם בהגיעם לטמפרטורה קריטית. הדבר אמנם מונע מהרכיבים להשרף, אך שוב – זה קורה על חשבון ביצועים, הפעם משמעותי בהרבה מזה המוזכר לעיל.

כיצד מנקים מחשב

כפי שראינו, נקיון המחשב מאבק הינו חלק חשוב בשמירה על פעילותו התקינה. זהו גם תהליך פשוט מאוד, אך דורש ידע בעבודה עם מארזים פתוחים. אם אינכם בטוחים במה שאתם עושים, גשו לטכנאי מוסמך אשר ינקה עבורכם את המחשב.

עקרונות נקיון המארז:

נתקו את המחשב מהחשמל לפני פתיחתו

השתמשו בצמיד אנטי-סטטי

כאשר המחשב פתוח, השתמש במארז של אוויר דחוס כדי לנקות את האבק

כתיבת תגובה

לייעוץ חינם מלאו פרטים 👇

Contact Us sidebar

דברו איתי בוואטסאפ
Scan the code