054-225-7705
המגדל הלבן 2, רמלה

מדוע המחשב איטי?

לא אחת אני שומע אנשים המתלוננים על כך שהמחשב שלהם פועל באופן איטי למדי. הם שואלים מה יכולות להיות הסיבות למצב כזה, למה המחשב עובד באיטיות וכיצד ניתן לפתור אותו. למען האמת, הסיבות לאיטיות במחשב יכולות להיות מגוונות, וננסה לסקור כאן את הנפוצות שבהן.

תוכנות רקע

הרבה יישומים, בעת התקנתם במחשב, דואגות לכך שמערכת ההפעלה תפעיל אותן כל פעם שהיא עולה, כדי שאלה יעבדו ברקע. הדבר גורם לבזבוז רב של זכרון פנימי וכוח עיבוד, ומצד שני – ברוב המקרים הרצת התוכנות הללו ברקע מיותרת למשתמש. לכן, כדאי לעבור על רשימות ה-Start Up ולהוריד משם את כל התוכנות שלא משתמשים בהם בצורה קבועה. ניתן לעשות זאת בעזרת כלי מובנה ב-Windows בשם MSCONFIG, או בעזרת תוכנות אחרות כגון CCleaner.

תוכנות מיותרות

כולנו נוהגים להתקין תוכנות במחשב ברגע שאנו צריכים אותם, אך מרבית האנשים לא דואגים להסיר תוכנות אשר בהן הם כבר לא משתמשים. תוכנות מותקנות תופסות מקום, וגם מונעות מהרגיסטרי להיות קומפקטי ויעיל. כדאי להסיר מהמחשב את כל התוכנות שאין להן שימוש. חשוב להקפיד להסיר אותן דרך חלון ההוספה וההסרה של תוכנות (Add/Remove Programs), אחרת עלולים להישאר ברגיסטרי מפתחות "יתומים" ומיותרים.

תוכנות זדוניות

תוכנות זדוניות, ורוגלות בפרט, גורמות בדרך כלל להאטה בביצועי המחשב. זאת, מכיוון שהן פועלות בצורה לא יעילה ולא מתחשבת במשתמש. לכן, אם המחשב איטי בצורה יוצאת דופן, ולא נראה כאילו יש לכך סיבה נראית לעין, כדאי להריץ סריקת אנטי-וירוס יסודית כדי לוודא כי לא מדובר ברוגלות המאטות את המחשב. אנטי-וירוסים חינמיים שיכולים לעשות את העובדה בצורה טובה הם, לדוגמא, Avast ו-Avira Antivir.

שימוש ביותר מאחד אנטי-וירוס

לעתים, אנשים כה מודאגים מבעית הרוגלות והוירוסים, עד שהם מחליטים להתקין על המחשב מספר אנטי-וירוסים כדי להרגיש מוגנים. התקנת מספר אנטי-וירוסים במקביל כמעט ולא נותנת שום יתרון הגנתי על פני שימוש באנטי-וירוס אחד טוב. יחד עם זאת, דרך פעולה זו יוצרת עומס רב מאוד על המחשב: אנטי-וירוס הוא תוכנה כבדה יחסית, אשר דורשת כוח עיבוד לא מבוטל באופן קבוע. התקנה של שתי תוכנות כאלה (או יותר) במקביל מייצרת עומס שמורגש מאוד ומפריע לעבודה תקינה עם מחשב.

קבצים זמניים

תוכנות נוהגות, בדרכך כלל, ליצור קבצים זמניים בעת פעולתם. קבצים אלה אמורים, ככלל, להימחק עם הזמן. אך לעתים נוצר מצב בו הקבצים הזמניים נותרים שמורים על המחשב לאורך זמן. הם נאגרים לאט-לאט, ותופסים נפח יקר בדיסק הקשיח (שכאמור, חשוב לעבודה תקינה וגם לביצוע איחוי יעיל). לכן, כדאי לנקות קבצים אלה בעזרת תוכנה יעודית, כגון CCleaner, או בעזרת כלי מובנה בחלונות בשם Disk Cleanup שניתן למצוא בתפריט כלי המערכת (System Tools).

רגיסטרי מבולגן

רגיסטרי הוא רכיב מרכזי במערכת ההפעלה, אשר מערכת ההפעלה ותוכנות שונות המותקנות על המחשב משתמשות בו לצורך שמירה ואחזור הגדרות מגוונות. הוא מטפל במספר גישות רב בכל שניה, ולכן חשוב שיעבוד בצורה אופטימלית. מכיוון שהערכים בו נוצרים, נמחקים, ומשתנים כל הזמן, הוא סובל מהאטה ביעילות השליפות ממנו. מה גם, שתוכנות המוסרות באופן לא תקין משאירות אחריהן הגדרות ברגיסטרי אשר תופסות מקום ופוגעות ביעילות ללא שום הצדקה. לכן, כדאי לבצע ניקוי ואופטימיזציה לרגיסטרי בעזרת תוכנות יעודיות, כגון CCleaner. חשוב רק לזכור לגבות את הרגיסטרי לפני הרצת תוכנות כאלה, מכיוון שזהו רכיב חשוב במערכת ההפעלה ורצוי לגבותו לפני ביצוע שינויים כלשהם בו.

זכרון פנימי

למערכת ההפעלה חלונות קיימות דרישות מינימליות לכמות הזכרון הפנימי, אך מומלץ להתקין יותר זכרון מהמינימום כדי שעבודת המחשב תהיה חלקה. ב-Windows XP הכמות המומלצת היא 512MB, וב-Windows 7 ו-Windows Vista – 1GB. אם מדובר במערכת הפעלה 64-bit, יש להכפיל את הכמויות המוזכרות. וכמובן, אם עובדים עם תוכנות "כבדות" כדוגמת פוטושופ או Visual Studio, כדאי להוסיף זכרון פנימי מעבר לכמויות המומלצות לעיל.

דיסק קשיח ישן

דיסק קשיח הוא חלק מכני במחשב, וכמו לכל החלקים המכניים, גם לו יש בלאי. ככל שעובר הזמן, הדיוק בכתיבת המידע וקריאתו מדיסק הקשיח נהיה פחות טוב. זה גורר, לעיתים קרובות, נסיונות חוזרים ונשנים של קריאת וכתיבת מידע, מה שמאט, בפועל, את פעילות הדיסק. אם הדיסק הקשיח במחשב ישן, כדאי לבדוק את מהירות העבודה שלו בעזרת תוכנה רלוונטית, כגון Disk Bench. מהירות אופיינית לדיסקים קשיחים במצב טוב היא כ-40Mb/sec לפחות. ניתן גם כן לבדוק את תכונות הדיסק הקשיח שלך בעזרת תוכנה כמו SpeedFan

דיסק קשיח לא מאוחה

הדיסק הקשיח בנוי בצורה כזו, שקריאת המידע ממנו מתבצעת במהירות האופטימלית כאשר היא רציפה. אך מערכת ההפעלה, משיקולי ניצול טוב יותר של מקום, מחלקת הרבה פעמים קבצים גדולים למספר רב של חלקים (המשתמש אינו מודע לחלוקה זו). לפיכך, הגישה לקבצים אלה אינה אופטימלית, ולוקחת יותר זמן מהמינימום הדרוש. על מנת לטפל בבעיה זו, קיימות תוכנות "איחוי" לדיסק הקשיח (קיים גם כלי מובנה ב-Windows המבצע איחוי). רצוי להריץ כלי כזה בצורה סדירה לפחות פעם בכמה זמן.

דיסק קשיח מלא

מערכת ההפעלה משתמשת בחלק מהמקום הפנוי בדיסק הקשיח לצרכי ניהול זכרון. היא יכולה להסתדר עם כמות נמוכה של מקום פנוי בדיסק הקשיח, אך זה הולך לפגוע משמעותית ביעילות העבודה של המערכת. נוסף לכך, כלי איחוי אינם מסוגלים לבצע את העבודה שלהם במידה ואין מספיק מקום פנוי בדיסק הקשיח. לכן, כדאי לנקות את המחשב בצורה קבועה מתוכנות וקבצים שלא בשימוש. ככלל, רצוי שהמקום הפנוי בדיסק הקשיח יהיה לפחות בכמה גיגה בייטים גדול יותר מכמות הזכרון הפנימי, או 15% מגודל הכונן (הגדול מביניהם). ניתן להשתמש בתוכנות כגון TreeSizeFree, כדי לבדוק אילו תיקיות תופסות נפח רב שרצוי לפנות.

חומרה חלשה

אמנם הזכרון הפנימי הוא זה שחשוב למערכת ההפעלה ולתוכנות מסוימות, אך גם למעבד יש תפקיד חשוב בפעילות חלקה של המחשב, בהתאם לאופי העבודה ולדרישות המשתמש. שימוש בתוכנות "כבדות" דורש, בדרך כלל, לא רק זכרון פנימי רב, אלא גם יחידת עיבוד ולוח האם חזקים. בפרט, תוכנות לעריכת וידאו וסימולטורים שונים יעבדו מהר יותר עם מעבד חזק וחדשני. כמו כן, אם נוהגים לעשות על המחשב הרבה דברים במקביל, כדאי להתקין מעבד מרובה ליבות, על מנת להנות מעיבוד מקבילי. חשוב לזכור שלעתים רבות, גם לוח האם מצריך שדרוג ביחד עם המעבד, אם הוא אינו תומך בסוגים או מהירויות של המעבדים ששוקלים לרכוש.

הגדרות דפדפן לא טובות

במקרה והדפדפן פועל לאט, הדבר עלול לנבוע מהגדרות לא טובות. כדאי להיכנס לאפשרויות הדפדפן (ב-Internet Explorer: Tools->Options->Advanced/כלים->אפשרויות->מתקדם), ולבצע איפוס (Reset to default settings). ב-Firefox, כדאי לעבור על רשימת התוספים המותקנים, ולמחוק את כל אלה שלא בשימוש – תוספים מנפחים את הדפדפן בצורה משמעותית וגורמים לעבודה איטית יותר שלו.

רשת איטית

לעתים, הרשת איטית ממה שהתרגלנו אליו. הדבר יכול לנבוע מכמה סיבות. לדוגמא, הפעלת תוכנות הורדות ברקע, כמו eMule או BitTorrent פוגעת משמעותית בביצועי הרשת. אם תוכנות כאלה לא רצות, אך הרשת איטית בכל זאת – כדאי להפעיל מחדש את רכיבי הרשת (המודם והנתב). כדי להפעילם מחדש, מספיק בדרך כלל לנתקם מהחשמל ולחברם בשנית.

קירור לא טוב

רכיבי אלקטרוניקה מותאמים לעובד בטווחי טמפרטורות מסוימים. במקרה של מעבדים מודרניים, הטמפרטורה לא אמורה לעלות על 55C-60C גם במאמץ. במידה ובעת עבודה אינטנסיבית הטמפרטורה של המעבד עולה משמעותית על ערך זה, מעבר לסכנת שריפת המעבד קיימת פגיעה משמעותית בביצועיו. אם המחשב עובד לאט ואין לכך סיבה נראית לעין, כדאי לבדוק את הטמפרטורה של המעבד בעזרת תוכנה כמו SpeedFan, או על ידי כניסה ל-BIOS בעת הפעלת המחשב. כמו כן, גם אם לא מצליחים לבדוק את הטמפרטורה – כדאי לבדוק שלפחות המאוורר שעל המעבד פועל בצורה תקינה. אם המאוורר תקין, אך הטמפרטורה גבוהה – כדאי לנקות את גוף הקירור של המעבד מאבק, ואם יודעים להרכיב ולפרק אותו – אז ניתן גם לשים שכבה טרייה של משחה טרמית.

ספק כוח מיושן

במחשבים עם רכיבים חזקים ומתקדמים, או פשוט כמות גדולה של רכיבי חומרה, יש צורך בחשמל רב. ספקי כוח יקרים מספקים מתח וזרם יציבים גם כשמביאים אותם לגבול היכולות שלהם. לא כך הדבר עם ספקי כוח זולים המגיעים עם רוב המחשבים. הם גם סובלים מבלאי המצטבר עם הזמן, וכך מגיעים למצב שבוא הם לא מסוגלים לספק את החשמל הדרוש למחשב כדי לעבוד. הדבר גורם, בדרך כלל, לכך שהמערכת פשוט נכבית באמצע העבודה (בדרך כלל, בעת עבודה מאומצת), אך לעתים הספק החשמל הוא גבולי, ואי-ספיקתו פשוט גורמת לעבודה איטית יותר של רכיבים המסתמכים על מתח קבוע לעבודה מהירה (כמו מעבד וזכרון).

אם שום דבר לא עוזר…

אם ניסיתם את כל השיטות המוזכרות לעיל והמחשב עדיין עובד לאט, או שאתם מתקשים לבצע חלק מהשבלים המתקדמים – ניתן להתקשר לואדים בטלפון 054-225-7705, ואני אשמח לעזור לכם בכל בעיה.

כתיבת תגובה

לייעוץ חינם מלאו פרטים 👇

Contact Us sidebar

דברו איתי בוואטסאפ
Scan the code