רחוב צונזר 10, תל-אביב


054-225-7705

 
 
 
 
 

ספק מול תשתית אינטרנט

נושא האינטרנט בארץ דומה למין חידה שרק מעטי מעט הם שותפי סוד ומבינים מה בדיוק מספקים הספקים השונים: ספק תשתית, ספק אינטרנט, ספק אינטרנט סלולרי – מרב ספקים כבר לא ברור עבור איזה שירות משלמים למי, וכאשר יש בעיות האצבע של הספק אליו פניתם תמיד מופנית כלפי הספק השני. אז איך יוצאים מכל הבלאגן ויודעים מי באמת אחראי?

מה זה בעצם ספק תשתית?

ספק תשתית אינטרנט היא חברה שהניחה את הכבלים היוצאים מהבית ומחברים את הרשת הביתית לרשת האינטרנט. בארץ קיימות שתי ספקיות תשתית אינטרנט: בזק והוט, כאשר בעתיד אמורה להצטרף ספקית תשתית אינטרנט שלישית – חברת החשמל.
ספקי תשתית האינטרנט מניחים את הכבלים ודואגים כי הכבלים יאפשרו מעבר נתונים בהם. ספקי התשתית מדברים במונחים של רוחב פס: ככל שרוחב הפס גדול יותר, כך מהירות הורדת הנתונים מרשת האינטרנט (למשל צפייה בסרטים והורדת תוכניות טלויזיה ושירים) מהירה יותר וגם מהירות העלאת הנתונים לרשת האינטרנט מהירה יותר (למשל – במשחקים מרובי משתתפים מקוונים או בהעלאת סרטונים ליוטיוב). בהוט ובבזק מהירויות העלאה וההורדה של הנתונים אינן זהות, מהירות הורדת הנתונים מהירה בהרבה ממהירות העלאת הנתונים. בתשתית שחברת החשמל עתידה להקים מהירויות ההורדה והעלאה של הנתונים מתוכננות להיות זהות.

אז מה זה ספק אינטרנט?

ספק אינטרנט היא חברה המספקת שירותי גישה לרשת האינטרנט. הגישה אל רשת האינטרנט היא באמצעות שרתים מיוחדים המתחברים בינהם. כדי לגשת לאתר כלשהו ברשת האינטרנט יש ליצור סוג של חשבון על גבי שרת (או חוות שרתים) המחובר לרשת שרתי האינטרנט. ספקי האינטרנט מתחזקים חוות שרתים המיועדות לאפשר גישה לאינטרנט לאנשים הקונים מהם שירותים אלו.
לרוב, ספקי אינטרנט מספקים בנוסף לגישה אל הרשת גם שירותים נלווים: דואר אלקטרוני, שירותי אחסון אתרים, שירותי תוכנת הגנה מפני וירוסים או דואר זבל. בארץ פועלות ספקיות אינטרנט רבות: 012 סמייל, 013 בזק בינלאומי, נטויז'יון, אורנג', אקספון, רימון, ברק ועוד.

ומהו ספק אינטרנט סלולרי?

ספק אינטרנט סלולרי הוא ספק אינטרנט המאפשר גישה לרשת האינטרנט באמצעות הטלפון הסלולרי. לרב מדובר בחברות הסלולר והתשלום עבור שירות זה נעשה באמצעות רכישת חבילת גלישה בחברת הטלפון הסלולרית.

אם יש בעיה במהירות הגלישה בבית, איך יודעים למי לפנות?

כאשר יש בעיה במהירות הגלישה בבית, הבעיה יכולה לנבוע ממספר מקורות שונים:

  • המחשב עצמו
  • החיבור בין המחשב לנתב הרשת הביתית
  • התשתית המחברת בין נתב הרשת הביתית וספק האינטרנט
  • ספק האינטרנט
  • האתר אליו גולשים

כדי לזכות בטיפול יעיל בבעיה שקרתה ולפנות לגורם המתאים לפתרונה, צריך לבודד ולהבין מה מקור הבעיה:

  1. אם יש בעית מהירות גלישה רק במחשב אחד בבית, והמחשב מחובר ישירות לנתב באמצעות כבל, אז הבעיה היא במחשב עצמו. כדאי לנסות ולנקות וירוסים במחשב, ואם זה לא עוזר לקרוא לטכנאי מחשבים.
  2. אם יש בעיה במחשב אחד בבית בלבד (ובמחשבים אחרים אין), והמחשב אינו מחובר באמצעות כבל לנתב – כנראה הבעיה יכולה להיות בחיבור האלחוטי מצד המחשב או בהגדרות אבטחה/חיבור מצד הראוטר. במחשב זה יש לאתחל ולבדוק כרטיס אלחוטי שמתחבר לנתב.
  3. אם יש בעיה במהירות הגישה לאתר מסוים אבל לא לאחרים – הבעיה מקורה באתר. אתם יכולים לנסות ולפנות למתחזקי האתר, או לעבור לאתר מתחרה.
  4. אם הבעיה היא בכל האתרים ובכל המחשבים בבית – הבעיה היא או בתשתית או בספק האינטרנט. קיימות בדיקות שיאפשרו לכם לבדוק איפה בדיוק מקור הבעיה, אולם בשלב הראשון אפשר ורצוי לפנות לספק התשתית. אם מדובר בבזק, ייתכן והם יתנו תמיכה גם כאשר הבעיה אינה נעוצה בתשתית ויקיימו שיחת ועידה אם מוקדני ספק האינטרנט.

קיימות תוכנות באינטרנט המאפשרות לכם להריץ בדיקה פשוטה שתגלה לכם מהי באמת מהירות הגלישה בביתכם. אם מהירות הגלישה אינה תואמת עם זו המסוכמת על ידי ספק האינטרנט והתשתית, בדקו עם ספק התשתית מהו רוחב הפס שהוקצה לכם, וודאו עם ספק האינטרנט כי ההגדרות בשרתי תמיכת האינטרנט תואמות את מהירות הגלישה שהובטחה לכם.


 

18 תגובות

  1. אושר הגיב:

    האם כדאי לי להצטרף לאקספון??

  2. אושר הגיב:

    האם כדאי לי להצטרף לאקספון ??

  3. שגיא הגיב:

    אני משלם לבזק 118 שקל על תשתית ו59.9 לבזק בינלאומי על ספק האינטרנט של 40 מגה,האם זה מחירים סבירים?

  4. נגרקר יצחק הגיב:

    כאשר אתם מודיעים על ניתוק בטלפון , תקליטו את השיחה , אך לדעתי הכי חשוב לשמור על אסמכתאות מתוייקות אם זה מכתב רשום ואם זה הודעות באי מייל אזי מספר אישור הקבלה של אותו גוף . תעדיפו תמיד לשלוח במכתב רשום עם אישור מסירה שאותו תקבלו חזרה . את הדברים למדתי על בשרי . אני יכול לאמר שכל נותני השרות האלה הם חבורה של עשקנים שיעשו את הכל כדי להראות רווחים , זה הבונוס שלהם . הכי חשוב לשמור הסטוריה בקלסריםלמשך 7 שנים . כי אם תשמרו במחשב , לא תמצאו כאשר תזדקקו למסמכים אלו .לא להתעצל , מנסיון !!

  5. איל כהן הגיב:

    במשך מספר שנים גלשתי דרך "בזק בינלאומי". אחרי שעברתי לנטויז'ן וביקשתי להתנתק, במשך יותר משבע שנים המשיכו לגבות כסף מחשבוני.
    בסופו של דבר התברר לי שלפי התקנון של בזק בינלאומי, ברגע שאתה מבקש להתנתק אתה נכנס ל"הקפאה". אם אחרי שלושה חודשים אתה לא מאשר את בקשת ההתנתקות, אתה "מחובר" חזרה אוטומטית והחשבון שלך חוזר להיות מחוייב.
    הבעייה היא שמרוב תשלומים, זה עוד תשלום ש"מסתתר בחשבון" – ועוד עם המילה "בזק" זה לא מעורר חשד, ומי שלא עוקב או עירני מספיק – כמו שהייתי אני ובוודאי יש עוד אלפים רבים, ממשיך לשלם הרבה כסף סתם. אחרי שבע שנים גיליתי ש"בזק בינלאומי משכו מחשבוני למעל מ7000 ש"ח בתחבולה, למעשה מבלי שהייתי מחובר אליהם ומבלי שהשתמשתי בשירות כלשהו.
    הלכתי איתם לבית המשפח והשופח קבע שעדיף שנגיע לבסדר בינינו, אחרת, הוא רמז לי – לא יהיה לי טוב…
    הנציגה של "בזק בינלאומי" הציע לי לחזור לגלוש דרכם ולקבל חצי שנה "חינם". כמובן שסירבתי בנימוס – אחרי שכבר עשו לי תרגיל לא התאים לי לחזור לעשות איתם עסקים והשבעת אלפים ש"ח שנשדדו מחשבוני נותרו ברשות "בזק בינלאומי"…
    שימו לב – כל מי שפעם גלש דרך "בזק בינלאומי" ועבר לחברה אחרת, בידקו היטב את החשבון – יכול להיות שחולבים אתכם ללא כל הצדקה.

    • aliza הגיב:

      היי
      יואו מדהים ידעתי שאני לא היחידה שנפלה לרמאות שלהם, הם נוכלים שמנצלים את החוק כדי לגנוב לאור יום. הם יודעים שיש להם חלק לא קטן בטעות הזו אבל מבחינה חוקית הם לכאורה מגובים.
      אני בדיוק מתמודדת עם מקרה מאוד דומה ואולי קצת יותר מסובך. גם אני במשך 7 -8 שנים משלמת במקביל על מנוי נוסף והם עשו לי טובה והציעו גם לי זיכוי על חצי שנה אני ממש אודה לך אם תוכל לעזור לי ולשתף אותי בטענות המשפטיות שהם העלו כדי שאדע להגיב לעניין

      בברכה
      עליזה

  6. עמית הגיב:

    לגלעד, מס 2 בתגובות.
    לי קרה בדיוק אותו דבר איתם. הם שלחו לי (לטענתם) לכתובת שגרתי בה לפני 5 שנים (בחיפה) התראות על חוב לכאורה של מודם שהתקינו לי (בגבעתיים) שלא החזרתי להם (כן החזרתי להם) מלפני שנה. מפגרים. את ההתראות לחתשלום החוב שלחו לחיפה על מודם שהתקינו בגבעתיים, אבל כשהחוב נצבר לכאלפיים שקל היה להם קל מאוד למצוא אותי בכתובת הנכונה.
    קיבלתי איום על עיקול ממשרד עורכי הדין שלהם ובמקום להבהל, עליתי להתקפה.
    שלחתי מכתב תלונה שמפרט את כל התהליך הנלוז שלהם אל הרשות להגנת הצרכן, משרד התשתיות ונציב קבילות הציבור וכיתבתי את בזק ואת משרד עורכי הדין המעפן שלהם.
    תוך חודש קיבלתי שיחה שהחוב נמחק "לפנים משורת הדין".
    עלה לי בקצת עצבים ובמייל אחד – אל תוותרו להם, הם עובדים בשיטת "מצליח" ואין סיבה שיצליחו.

  7. אולי הגיב:

    "נתק"-
    לא הצלחתי ליצור קשר איתם.
    איך פועלים איתם?

  8. אולי הגיב:

    וקיבלתי אלפי שקלים פיצויים.

    עשו את אותם תרגילים ידועים : התעלמו משך שנים מהודעות ניתוק.
    גבו ממני כספים- בגניבה. לא שלחו קבלות.
    החייגן שלהם שלא הוסר- לא אפשר גלישה בחייגן של החברה החדשה..
    גרמו נזקים למחשב שלי.

    לאחר שחברת האשראי שלי השתכנעה לחסום בפני גנבי נט וזיון
    את הגישה לכספים שלי- ניסו לסחוט אותי בהוצאה לפועל( לא התביישו
    לתבוע 35 ש" אותו נפיחו פי 20).
    גם שההוצאה לפועל סילקה אותם – ניסו לגייס עורך דין חדש שחזר
    ודרש את אותו סכום.
    אז- לא היתה לי ברירה אלא לתבוע אותם.
    התנהגות נט ויזיון בבית המשפט היתה בושה, עברו על החוק גם בבית הדין.

    כנראה שזאת התנהגות חברות נוספות לפי תלונות גולשים נוספים.

    אציין- שאני מרוצה מ"אכספון" שירות מעולה והגון- משום שזאת חברה
    אמריקאית ולא ערסישראלית.

  9. כרמליטה הגיב:

    יש אפשרות לפנות לאתר "אמון הציבור" וגם "תלונה" ולהתלונן -הם עוזרים!!!

  10. אופיר טרם הגיב:

    סיפור דומה רק עם אינטרנט זהב. שדרגתי כרטיס אשראי אולם ההוראת קבע לא עברה, לאחר כחודשיים אני לא מצליח לגלוש, התקשרתי לתמיכה ונאמר לי שנותקתי בשל חוב שלמעשה לא ידעתי שכחודשיים לא שילמתי. מאד כעסתי ושאלתי מדוע מנתקים בלי להתקשר לקוח שנמצא אצלכם כבר שמונה שנים. הנציג לא ידע לענות אני רק בתמיכה טכנית. הודעתי לו שאני רוצה להתנתק וכשיתקשרו אני אשלם את החוב. הנציג טען שהוא לא מטפל בנושא ביקשתי שיעביר למי שכן מטפל בנושא. עברתי באותו יום לנטיוזן . לאחר כשמונה חודשים קיבלתי טלפון שאני חייב לאינטרנט זהב כ500 ש״ח. לטענתם אני עדין מקבל שרות. ביקשתי שיבדקו אכן אני חייב חודשיים ואני מוכן לשלם על חודשיים אבל לא על עשרה חודשים. הנציגה הודיעה שבמידה ולא אשלם זה יועבר למחלקה המשפטית. לבסוף משרד עו״ד תבע אותי על 1500 או יותר, לבסוף רק בעזרת חברה עו״ד נאלצתי לשלם 1200 ש״ח. מאז הם הפסידו לקוח נאמן שדאג שלפחות כ30 מכרים שחשבו בטעות על מנוי באינטרנט זהב בעקבות הסיפור שלי הם לא עשו מנוי באינטרנט זהב והעיקר ביקשתי שגם למכריהם יספרו את הסיפור שלי כך שבפועל ברור לי שבגללי הרבה יותר מ30 אנשים לא עשו באינטרנט זהב מנוי. עכשיו שיעשו את החשבון כמה הם הפסידו בשל נגיד בעדי ות התנהלות קלוקלת מול לקוח ותיק. יתרה מזו אני עוסק בניהול ואני בכל מקום חדש בודק שלא עובדים איתם.

  11. OOO הגיב:

    היי אני מסכימה עם כל מילה בזק חברה של נוכלים שאין לה מתחרים !!!!
    ההורים שלי פרודים ואבא שלי קנה מכשיר פקס מחנות בזק סטור אמא שלי לא ידעה מעולם על הרכישה היות והם גרים בנפרד כיום אבא שלי בכלא והם מנסים לגבות ממנה את המחיר של הפקס היות והוא שילם בשיקים ללא כיסוי אמא שלי מנסה להסביר להם שהיא מעולם לא ראתה את הפקס והיא לא קנתה אותו אבל אותם זה לא מעניין הם הוסיפו את שמה לרשימת החייבים איפה נשמע דבר כזה ??!!!!!
    כרגע זה בתהליכים של בית משפט שיקפצו לי הם רוצים שנשלם 4500 שקל קדחתתת

  12. גלעד הגיב:

    קרה לי אותו דבר עם בזק בינלאומי. התקשרו אלי ממשרד עורכי דין בדבר חוב, לטענתם מלפני 5 שנים. הפקידה מסרה לי כתובת כמעט נכונה שבה גרתי לפני 12 שנה ולא כפי שהיא אמרה. היא גם אמרה שקיבלתי מבזק בין לאומי מדפסת מתנה שזה שקר מוחלט. גם אם הייתי מנוי שלהם אז, מה שאני בכלל לא בטוח, בטח שלא היה מדובר בשנים שהם דווחו עליהן. הם טענו שלא דרשתי להתנתק מהם בצורה מספיק מפורשת, או במלים אחרות בצורה שאני יכול להוכיח. הרי שרות על השנים האלה הם בטוח לא נתנו לי ולא עבר דרכם אפילו ביט אחד למחשב שלי ואת זה הם יופי יכולים לבדוק. התקשרתי אליהם והם הפנו אותי חזרה לעורך הדין כי זה כבר לא בידיים שלהם.
    החוב היה של 250 ש"ח. בסוף שילמתי כי לא רציתי להתעסק עם הוצאה לפועל ועורכי דין. הם הרוויחו 250 שקל והפסידו לקוח שלעולם אבל לעולם לא יעשה איתם עסקים יותר אפילו אם הם ישלמו לי!
    הם גם הרוויחו את זה: אני ממליץ מניסיון שלי לעולם לא לעשות עסקים עם החברה הזו שלא הוגנת ולא הגונה. אני מקווה שכמה שיותר אנשים יקראו את זה.

  13. אפולו הגיב:

    קרה לי מקרה כמו שלך. עכשיו אני יודע שיש תוכנה בשם "נתק" המאפשרת ניתוק גם בלי הסכמת החברה. נסה.

    • מוני הגיב:

      האתא "נתק" עושה את העבודה, אני זפזפתי בין נטויז'ן ובזק בינלאומי מספר פעמים ללא שום תקלות נכון שניסו לשכנע אותי אך כשהתעקשתי עברתי ללא תקלות וללא חיובים מיותרים , מה גם שיש לי מיילים המתעדים את המהלך ופקס נשלח דרך האתר לחברה הננטשת.

  14. ג'ק כהן הגיב:

    עבדתי עם בזק כתשתית , ובזק בינלאומי כספק אינטרנט , היה לי חוב של 400 ₪ מריבית לא פרופורציונלית. התקשרתי לבזק בינלאומי (הנוכלים לכאורה)ביקשתי לשלם את חובי ובנוסף עברתי לספק אינטרנט אחר , במהלך המו"מ סוכם עימי גובה סכום לתשלום ומחיקת היתרה , אחרי מספר חודשים אני מקבל טלפון ממענה אוטומטי שיש לי חוב לבזק בינלאומי , החוב נובע מהיום ששילמתי את החוב ועד עכשיו. כלומר בזק בינלאומי המשיכו לחייב את החשבון שלי בנוסף לספק האינטרנט שנתן לי שירות, דהיינו שאני בפועל אמור לשלם גם לבזק בינלאומי , וגם לאינטרנט זהב, כשרק אינטרנט זהב נותן לי שירות, לאחר שדיברתי עם הנציגות של בזק בינלאומי הוברר לי שלא ביקשתי להתנתק מהם לכן הם המשיכו לחייב אותי , אני הצהרתי להם שכן הודעתי להם לנתק אותי, ואני יודע שרוב השיחות מוקלטות ביקשתי לשמוע את ההקלטה בזמן ששילמתי את החוב ביקשתי להתנתק , מיותר לציין שאת ההקלטה של אותה שיחה לא נמצאה מעולם, והקלטות אחרות כן נמצאו, לכן נראה לי תמוה טענתם,
    מי יכול לעזור לי עם הסוגיה הזאת?

  15. לאון הגיב:

    זה בסדר זה 2.5 הכל טוב ויפה

  16. אילנית בכר הגיב:

    הוסכם 2.5 והוא מראה 2.48 מה זה אומר? אבל בכל זאת זה איתי מה עושים מעלים ל- חמש .כי בזק אומרת ואני הולכת לתשתית חדשה כי אין אפשרות של התקנה של יותר מ-5 בעיר בני ברק והכוונה לבזק. מתקינים אצלי ביום ראשון בצהרים לכן אני רוצה תשובה מהירה יותר. מה לעשות כרגע אני בהוט.

כתיבת תגובה בשביל כרמליטה