054-225-7705
המגדל הלבן 2, רמלה

האם לשדרג או להחליף את המחשב?

התוכנה מתקדמת ביחד עם החומרה, וככל שחומרה מורכבת יותר ומהירה יותר מופיעה בשוק, כך גם מופיעות תוכנות היודעות לנצל אותה. זמן לא רב אחריהן מגיעות גם התוכנות בהן אנו משתמשים ביום יום, אשר יוצאות בגרסא חדשה יותר ומתקדמת יותר, אך דורשות ביצועי מחשב טובים יותר מאלו של פעם. בסופו של דבר, לבעלי המחשבים הישנים הרוצים לעשות שימוש בתוכנות החדשות יותר, לא נותרת ברירה אלא לשדרג את מחשבם או לרכוש מחשב חדש.

מהו, אם כן, מחשב ישן? בקצב ההתקדמות הטכנולוגי אשר אנו עדים לו בעשור האחרון, מדובר בכשלוש שנות קיום. כמובן ששדרוג פה ושדרוג שם במהלך תקופה זו עוזרים, ובמידה והמחשב המדובר היה בין החזקים יותר בתקופה בה נרכש, ניתן להאריך את תקופת כהונתו בעוד שנה שנתיים. מצד שני, מחשב שמטרתו משחקים, דורש תחלופה תכופה יותר, בגלל הקצב הגבוה שבו טכנולוגיית המשחקים מתחדשת.

משתמש, אם כן, עומד בפני כמה שאלות כאשר הוא מחליט כי המחשב שלו לא עונה לדרישות הביצועים שלו יותר. האם לשדרג, או לרכוש מחשב חדש? אילו חלקים יש לשדרג במידה ומחליטים שאין צורך להחליף את המחשב? ננסה לענות על שאלות אלה.

ההתקדמות הטכנולוגית של החומרה מאופיינת לא רק בקצב גבוה, אלא גם בחוסר תאימות לאחור. לא מדובר בחוסר תאימות בתוכנה (שדווקא קיים ועובד בצורה די מושלמת), אלא בחוסר תאימות בחומרה ישנה יותר. זאת אומרת, שדור חדש של מעבדים, לדוגמא, לא ניתן להתקנה על מרבית לוחות האם הישנים. מצד שני, לוחות האם החדשים לא תומכים בהתקנה של חומרה מיושנת אחרת, כגון רכיבי זכרון או כרטיסי מסך. לכן, במקרים מסוימים, השדרוג הוא קשה לביצוע עד כדי בלתי כדאי (מרבית המחיר של המחשב מורכב מעלות המעבד, כרטיס המסך, לוח האם והזכרון). אמנם בשנתיים-שלוש האחרונות לא היו פיתוחים משמעותיים בסטנדרטים של הזכרון וכרטיסי המסך (כך ששדרוג מעבד בן שלוש שנים משמעותו רק החלפת לוח אם), אך כאשר מדובר בשדרוג של מחשב ישן יותר, כבן חמש או שש שנים, סבירות גבוהה היא שגם הזכרון צריך להיות מוחלף, ואולי גם כרטיס המסך.

לפיכך, האופציה של השדרוג רלוונטית בימינו, כשמדובר במחשב לא ישן יחסית. במידה וכך הדבר, צריך כמובן להחליט, מה לא מוצא חן בעיננו במחשב הנוכחי, על מנת לדעת מה רוצים לשדרג. ביצועים לא מספקים במשחקים, בדרך כלל, מצביעים על צורך בהחלפת כרטיס מסך. כאשר הביצועים הכללים לא מספקים אותנו, מדובר ככל הנראה במעבד או בזכרון הפנימי. דרך טובה לראות איזה מהם הוא האחראי להאטה היא לבדוק את הניצול של הזכרון הפנימי. במידה והניצול הוא גבוה מאוד, במיוחד בעת הפעלת התוכנות אשר פוגעות בביצועים, יש לשדרג את הזכרון (לעיתים ניתן פשוט להוסיף זכרון מעבר לזה הקיים). במידה והזכרון לא מנוצל, סביר להניח שמדובר במעבד איטי. כלל האצבע בזמן כתיבת שורות אלה אומר, כי Windows XP מסתפק בג'יגהבייט אחד של זכרון פנימי, ומשתמשי Vista או 7 יעדיפו 2 ג'יגהבייט. אך הדרישות משתנות ברגע שמתחילים להשתמש בתוכנות כבדות, כגון תוכנות לעריכת תמונות, מוזיקה או סרטים. לעיתים (במיוחד בעת עריכת וידאו ומוזיקה), חשובים במיוחד הביצועים של הדיסק הקשיח, וזה יכול להיות וקטור שדרוג טוב לאנשים העושים שימוש רציני בתוכנות כאלה.

במידה ויש צורך להחליף יותר מדי חלקים (בגלל גיל החומרה וחוסר התאימות המוזכר, או בגלל דרישות ביצועים המצביעות על שדרוג של מספר רכיבים בו זמנית), מרבית האנשים יעדיפו לרכוש מחשב חדש על פני שדרוג הקיים, מכיוון שמדובר באופציה פשוטה וחסכונית. לעיתים אף ניתן להעתיק את כל המידע, כולל מערכת ההפעלה, למחשב החדש – והיא תמשיך לעבוד כאילו כלום לא קרה. לסיכום ניתן לאמר שהחלפת מחשב היא אופציה טובה, אך לפני כן כדאי לבדוק, האם ניתן לספק את דרישות הביצועים על ידי שדרוג פשוט וזול יותר.

כתיבת תגובה

לייעוץ חינם מלאו פרטים 👇

Contact Us sidebar

דברו איתי בוואטסאפ
Scan the code